بهترین جهت برای استقرار کندو چیست


 

من خانواده و دوستان زیادی دارم که عاشق زنبورداری هستند، بنابراین تحقیقاتی را از خودم انجام دادم تا بتوانم بهتر بفهمم که بطور خاص بهترین جهت و شرایط قرار دادن کندو را بیاموزم .بنابراین این سوال را مطرح می کنم  که بهترین جهت برای  رفتار با کندو چیست؟ پاسخ اینجاست ، زنبورها اهمیتی نمی‌دهند که کندویشان به چه سمتی است. زنبورهای طبیعت در هنگام انتخاب یک جهت برای جلوی کندوهای خود ترجیح آماری نشان نداده اند. زنبورها انعطاف پذیر هستند و با محیط خود سازگار می شوند.زنبورها ممکن است اهمیتی ندهند که کندوشان به کدام سمت است، اما به شما عنوان یک زنبوردار مطمئناً به این نکات توجه خواهید کرد. هنگام استقرار کندو باید عوامل زیادی را در نظر بگیرید که من با جزئیات بیشتر توضیح خواهم داد.

کندوی زنبورم را در کدام جهت قرار دهم
بسیاری از زنبورداران احساس می کنند جهت ایده آل برای قرار دادن کندوهای شما سمت جنوب یا شرق است. آنها بر این باورند که زنبورهای شما با قرار گرفتن رو به شرق می توانند از آفتاب صبح هنگام طلوع آن بهره ببرند.و بنابراین زنبورها می توانند با یک شروع زودهنگام به جستجوی شهد بپردازند. همچنین به طور گسترده بر این باورند ئترجیح می دهند که ورودی کندوهای خود رو به جنوب باشد.

از تمام مطالعات انجام شده بر روی زنبورها در طول سال ها، هیچ یک اولویت آماری در جهت ورودی کندو را ثابت نکرده است. در واقع تلاش برای اینکه همیشه بتوانید کندوهای خود در جهت جنوب یا شرق قرار دهید کار بسیار دشوار و غیرعملی است.

چندین فاکتور مهم دیگر هنگام تصمیم گیری در مورد مکان و جهت راه اندازی  کندوی شما وجود دارد.
  بدون باد مستقیم » باد شدیدی که به سمت ورودی هدایت می شود، به خصوص در آب و هوای سردتر، مستقیماً بر سلامت زنبورهای شما تأثیر می گذارد.
  مسیر پرواز » زنبورها به یک مسیر تمیز به مناطق جستجوی خود نیاز دارند.
  آفتاب زیاد » ایده آل است که با آنها در راحت ترین جهت روبرو شوید تا در طول روز نور کامل خورشید را دریافت کنید. البته این به شرایط آب و هوایی محلی شما بستگی دارد. در مناطق گرمتر ممکن است لازم باشد کندوتهای خود را در بعدازظهر تحت سایه قرار دهید تا از گرمای بیش از حد جلوگیری شود.
  زهکشی خوب » شما نمی خواهید کندوی عسلتان غرق شود. کندوی عسل خود را در مکانی صاف و خشک قرار دهید و از تمام دشت های سیلابی خودداری کنید.
  در دید عمومی نباشد » کندوهای خود را از افراد و هر نوع ترافیک بازدیدکننده دور نگه دارید.
  شکارچیان »  شما باید از هر گونه شکارچی در منطقه خود مانند راسو یا خرس آگاه باشید.
  محافظت در برابر سرقت » زنبورداری گران است و اغلب اتفاق می افتد برخی افراد زنبورها و تجهیزات شما را بدزدند.

اکثر زنبورداران تجاری کندوهای خود را در جهات مختلف قرار می دهند و زنبورها به خوبی مقادیر بسیار زیادی عسل تولید می کنند. معمول است که 4 کندو روی پالت ها رو به بیرون باشند و در برخی موارد خوشه های 5 تایی "U" رو به داخل باشند (که در عملیات تجاری رایج نیست). برخی از زنبورداران از پالت های چوبی کوچک با تنها 2 کندو رو به بیرون استفاده می کنند تا به زنبورها فضای بیشتری بدهند.

چندین فاکتور ایمنی کلیدی وجود دارد که باید قبل از استقرار کندوها در نظر بگیرید
  قوانین محلی »  قبل از راه اندازی کندوهای خود، با قوانین محلی شهرداری، شهرستان و ایالت (استان) خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که از تمام قوانین و مقررات مربوط به زنبورداری پیروی می کنید ، اتحادیه زنبورداری محلی شما همچنین منبع خوبی برای پیروی از قوانین محلی نیست، ولی برای برقراری ارتباط با زنبورداران همکار در منطقه شما مناسب است
  مسیر پرواز » مسیر پرواز زنبورها باید دور از مسیرهای پیاده‌روی و مناطقی با فعالیت زیاد باشد. استفاده از حصارها، درختچه ها و پرده ها برای مجبور کردن زنبورهای خود به پرواز به سمت بالا در این مواقع امر رایجی است. در حالت ایده‌آل، قبل از ورود به منطقه‌ای که مردم در آن رفت و آمد می‌کنند، بهتر است که ارتفاع پروازی زنبورهای شما حداقل 2 متر باشد.
  منبع آب » شاید تعجب آور باشد اگر بدانید که زنبورها در هوای گرم چقدر به آب نیاز دارند. یک کلنی می تواند تا 1 گالن (4 لیتر) آب در یک روز گرم تابستان استفاده کند. اطمینان حاصل کنید که زنبورهای شما به یک منبع آب خوب دسترسی دارند.همچنین باید همسایگان خود را در نظر بگیرید تا مطمئن شوید منبع آب استخر، حوض حیاط خلوت یا حمام پرندگان نیست. زنبورها آب گل آلود را به دلیل داشتن مواد معدنی اضافی ترجیح می دهند.
  محدود کردن دسترسی » بسته به جایی که کندوهای خود را در آن قرار می دهید، ممکن است نیاز به نصب حصار و علائم در اطراف آنها داشته باشید. این کار کندوها را از دسترس کودکان، حیوانات خانگی و افراد دیگر دور نگه می دارد. همچنین استفاده از حصار برقی برای محافظت از خرس ها و راسوها رایج است.

ملاحظات دیگر هنگام راه اندازی کندوی عسل
  دفع مواد زائد » زنبورها می توانند زباله ها را تا 15 متر دورتر از کندوی خود دفع کنند. این مواد مانند نقاط زرد یا نارنجی به نظر می رسد و می تواند لباس و نمای بیرونی وسایل نقلیه را لکه دار کند. اینجاست که مسیر پرواز زنبورهای شما می‌تواند به ویژه برای زنبورداری در حیاط خلوت در مناطق شهری مشکل‌ساز باشد.
  زمین محکم و همسطح » بهتر است کندوی خود را روی یک سطح سفت و هموار مانند: پالت های چوبی یا بلوک های بتنی قرار دهید. این کار کندو شما را از زمین دور نگه می دارد و از پوسیدگی تخته پایینی جلوگیری می کند. همچنین کار با کندوهای بالاتر از سطح زمین آسان تر است و به کمر شما آسیب کمتری وارد میشود.
  محصولات کشاورزی »کندوهای خود را از محصولات کشاورزی مانند ذرت دور نگه دارید. اینها لزوماً برای جستجوی عسل بهترین نیستند و مهمتر از آن، آفت کش های کشاورزی یکی از عوامل اصلی در تلفات بالای زنبور عسل در نظر گرفته می شوند.

چند کندوی عسل در هر هکتار می توان مستقر کرد
احتمالاً قوانین محلی سختگیرانه ای در مورد محل قرار دادن کندوها و آنچه برای زنبوردار شدن لازم است ، جلوی شما خواهد بود. همانطور که در بالا گفتم، بهتر است با اتحادیه زنبورداری محلی خود تماس بگیرید تا از مطابقت شما با قوانین و مقررات محلی اطمینان حاصل کنید.منطقه محلی شما معمولاً اندازه قطعه تا تراکم زنبور را برای شما نشان می دهد. من نموداری را در زیر برای نشان دادن رابطه معمولی اندازه قطعه با تراکم زنبور عسل گنجانده ام

اندازه زمین تعداد کندو
تا ربع هکتار 2
تا نیم هکتار 4
تا یک هکتار 6
بیش از یک هکتار 12


تعداد کلنی ها نیز به آب و هوای محلی و شرایط جستجوی شهد بستگی دارد. نمودار بالا به این موضوع نمی پردازد که کندوی زنبورها تا چه مسافتی را برای تهیه شهد طی می کنند و فقط تراکم زنبورها تا سطح زیر کشت را مورد بحث قرار می دهد. زنبورها در یک منطقه بسیار بزرگ کار می کنند و شهد جمع آوری می کنند. یک کندو می تواند تا 8000 هکتار به دنبال شهد منطقه را جستجو کند.

 : نوشتهJoseph Davis